Fakturagranskning & Dokumentation
Att hantera fakturering och dokumentation korrekt är avgörande för att uppfylla kraven enligt mervärdesskattelagen och för att stå stark vid en eventuell granskning från Skatteverket. En felaktigt utformad faktura kan leda till att köparen nekas avdrag för moms, att säljaren får göra rättelser i efterhand, eller i värsta fall skattetillägg.
- Expert momsrådgivning för företag
- Service
- Fakturagranskning & Dokumentation

Vill du bygga rätt från början? Börja med grunden – dina fakturor och din dokumentation
Att hantera fakturor och dokument korrekt är en avgörande del av momshanteringen. Det räcker inte att bara bokföra beloppen – du måste också kunna visa att varje transaktion är rätt bedömd, rätt dokumenterad och följer kraven i mervärdesskattelagen. En felaktig faktura eller bristfällig dokumentation kan leda till att avdrag för ingående moms nekas, att du måste rätta tidigare deklarationer – eller i värsta fall, att du drabbas av skattetillägg. För att få avdrag för moms eller tillämpa undantag vid exempelvis EU-leveranser krävs att du kan visa att villkoren är uppfyllda. Det innebär bland annat att följande dokument måste vara i ordning:
+46 (0) 765 99 64 54


Varför arbeta proaktivt med fakturering och dokumentation?
Den bästa tiden att ta tag i fakturor och dokumentationsrutiner är innan problemen uppstår. Genom att säkerställa att allt är korrekt från början – innan du får frågor från Skatteverket – minskar du risken för att avdrag nekas, för rättelser i efterhand och i värsta fall skattetillägg. Vi kan hjälpa dig identifiera de mest kritiska punkterna i din fakturahantering och dokumentation, och hjälper dig att få struktur, ordning och trygghet.

Helhetsstöd inom fakturering och dokumentation
Tydliga upplägg – inga överraskningar
Kontinuerligt stöd för långsiktig trygghet
Undvik riskerna – agera i tid
Brister i fakturor och dokumentation upptäcks ofta först vid en revision eller momsgranskning. Då är det för sent att komplettera. Genom att arbeta proaktivt med fakturahantering och dokumentationsrutiner tillsammans med oss, minimerar du risken för kostsamma rättelser, avdrag som nekas och förtroendeskador mot myndigheter eller kunder. Vi hjälper dig identifiera risker, täppa till luckor och skapa tydliga rutiner.

Granskning av fakturor – både inkommande och utgående
Kontroll av att fakturor innehåller samtliga krav enligt mervärdesskattelagen
Rådgivning om hur du dokumenterar leveranser, särskilt vid gränsöverskridande handel
Stöd med mallar, rutiner och checklistor för säker fakturering
Genomgång av din dokumentation inför eller under Skatteverkets granskning
Vår arbetsprocess – trygghet och struktur i varje steg
Vi hjälper dig att få kontroll över din fakturahantering och dokumentation så att din momsrapportering blir korrekt och din verksamhet står stark vid granskning. Så här ser ett typiskt samarbete med MomsFokus ut:


Inledande samtal


Analys & lösningsförslag


Tillämpning & justering


Uppföljning & fortsatt stöd
Kontakta oss
424 46 Göteborg
Vanliga frågor och svar om fakturering och dokumentation
Här har vi samlat svar på vanliga frågor om fakturering och dokumentation – och vad du som företagare bör tänka på.