Skatteverket har den 27 juni 2025 publicerat en ny tillämpningsinformation som förändrar synen på kontrollavgifter vid olovlig parkering på tomtmark samt felparkeringsavgifter på gatumark. Från och med den 1 januari 2027 kommer dessa avgifter att behandlas som ersättning för parkeringstjänster och därmed ingå i beskattningsunderlaget för moms.
Bakgrund
Frågan har länge varit om kontrollavgifter och felparkeringsavgifter ska betraktas som skadeståndsliknande sanktioner (utan moms) eller som en del av själva parkeringstjänsten. EU-domstolen har i Apcoa Parking (C-90/20) slagit fast att kontrollavgifter som tas ut av privata parkeringsbolag vid överträdelser av villkor för parkering utgör betalning för en tjänst mot ersättning. Skatteverket anpassar nu sin praxis i linje med detta avgörande.

Kontrollavgift vid parkering på tomtmark
Tomtmark omfattar privat mark, inklusive parkeringshus. När en förare parkerar på sådan mark uppstår ett avtal med markägaren enligt de villkor som anges på skyltning. Om villkoren bryts kan en kontrollavgift tas ut.
Skatteverket anser nu att kontrollavgiften har ett direkt samband med parkeringstjänsten och därför utgör en del av ersättningen för parkering. Detta gäller även om själva parkeringen annars är avgiftsfri. Undantag gäller endast om markägaren inte tillhandahåller parkeringsplatser till allmänheten, exempelvis en samfällighetsförening där endast medlemmar får parkera.
Felparkeringsavgift vid parkering på gatumark
Gatumark omfattar gator och allmänna platser där kommunen är huvudman. Villkoren för parkering regleras i lag, trafikförordning och lokala trafikföreskrifter. En felparkeringsavgift kan påföras om dessa regler överträds.
Även i dessa fall menar Skatteverket att felparkeringsavgiften har ett direkt samband med parkeringstjänsten. Den ska därför ingå i beskattningsunderlaget för moms, oavsett om en ordinarie parkeringsavgift tas ut eller inte. Detta gäller också för förhöjda felparkeringsavgifter.
Om markägaren tillåter parkering utan att ta ut en parkeringsavgift, men har valt att ta ut en kontrollavgift om villkoren för parkering inte följs, så får kontrollavgiften ändå anses som en ersättning för parkeringen. Det har därmed ingen betydelse om den som parkerar är skyldig att betala en kontrollavgift utöver en parkeringsavgift eller om endast kontrollavgift utgår.
Kontrollavgifter, felparkeringsavgifter och tilläggsavgifter i kollektiv persontrafik, mervärdesskatt, Dnr: 8-14699-2025
Konsekvenser för markägare och kommuner
Från den 1 januari 2027 ska moms redovisas även på kontrollavgifter och felparkeringsavgifter. För privata aktörer innebär detta att redovisningsrutiner och fakturering kan behöva justeras. För kommunerna innebär det att även intäkter från felparkeringsavgifter omfattas av momsplikt, även om betalningen sker via Transportstyrelsen.
Kommentarer
Förändringen innebär en tydlig skärpning där både privata och offentliga aktörer måste se över sin hantering av parkeringsintäkter. Att avgifter som tidigare setts som sanktioner nu blir en del av beskattningsunderlaget för moms kan få stor påverkan på kassaflöden, system och avtal.
Företag och organisationer som driver parkeringsverksamhet bör redan nu förbereda sig på de nya reglerna och se över rutiner för skyltning, prissättning, fakturering och momsrapportering.
Dela detta:
- Klicka för att dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
- Klicka för att dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
- Klicka för att dela via LinkedIn (Öppnas i ett nytt fönster) LinkedIn
- Klicka för att e-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
- Klicka för utskrift (Öppnas i ett nytt fönster) Skriv ut