Högsta förvaltningsdomstolen har fastställt Skatterättsnämndens förhandsbesked om att tillhandahållande av licenser till en digital plattform som används i undervisning inte omfattas av den reducerade momssatsen för böcker och elektroniska publikationer. Domstolen konstaterade att plattformens samlade funktionalitet innebär att den har ett annat och betydligt större användningsområde än en motsvarande tryckt publikation.
Avgörandet ger viktig vägledning för gränsdragningen mellan digitala publikationer som kan omfattas av reducerad moms och mer avancerade digitala undervisningsplattformar, särskilt inom edtech-sektorn som inte omfattas av reducerad moms.
Bakgrund
Målet gällde Sanoma Utbildning AB, som ansökte om förhandsbesked för att få klarhet i om licenser till bolagets digitala plattform Bingel kunde omfattas av den reducerade momssatsen för böcker som tillhandahålls på elektronisk väg.
Bingel är en interaktiv digital plattform som är kopplad till bolagets basläromedel, vilka består av fysiska och digitala läroböcker avsedda för undervisning från förskoleklass till årskurs sex. Plattformen fungerade som ett komplement till basläromedlen och gav elever möjlighet att genom interaktiva övningsuppgifter träna och förankra de kunskaper som förmedlades genom läroböckerna. Plattformen kunde även användas fristående från basläromedlen och såldes och prissattes separat.
Plattformen var uppbyggd som en digital miljö där olika årskurser hade tillgång till särskilda övningsuppgifter. Uppgifterna var självrättande och adaptiva, vilket innebar att svårighetsgraden anpassades utifrån elevens prestationer. Innehållet kunde läsas och spelas upp via talsyntes.
Utöver elevfunktionerna innehöll Bingel ett antal funktioner riktade till läraren. Läraren kunde följa upp elevers och elevgruppers resultat, få statistik över prestationer, tilldela och begränsa tillgången till uppgifter, ge läxor samt kommunicera med eleverna genom meddelanden och belöningssystem. Plattformen innehöll även enklare spelmoment och möjligheter för elever att använda belöningar i underhållningssyfte, exempelvis genom att uppgradera digitala avatarer.
Frågan i målet
Frågan som Högsta förvaltningsdomstolen hade att ta ställning till var om tillhandahållande av licenser till en digital övningsplattform för undervisning kunde anses omfattas av den reducerade momssatsen för böcker som tillhandahålls på elektronisk väg.
Skatterättsnämnden hade i sitt förhandsbesked funnit att så inte var fallet, med motiveringen att plattformen innehöll funktioner som inte kunde anses motsvara en tryckt publikation och som inte heller var en följd av att innehållet tillhandahölls digitalt. Skatteverket yrkade att förhandsbeskedet skulle fastställas, medan bolaget inte yttrade sig i Högsta förvaltningsdomstolen.
Högsta förvaltningsdomstolens bedömning
Högsta förvaltningsdomstolen tog sin utgångspunkt i tidigare praxis, särskilt rättsfallet HFD 2021 ref. 51, där domstolen hade prövat om vissa digitala läromedel omfattades av den reducerade momssatsen. Av den domen framgår att bedömningen ska göras utifrån produktens innehåll och att det avgörande är om produktens huvudsakliga användningsområde är detsamma som för en motsvarande tryckt publikation. Vid denna bedömning ska hänsyn tas till vilken betydelse de olika delarna har för den genomsnittlige användaren.
Domstolen konstaterade att Bingel, liksom de digitala läromedel som prövades i 2021 års rättsfall, till stor del bestod av text för läsning i form av övningsuppgifter och svar. Flera av plattformens funktioner motsvarade också sådant som hade kunnat förekomma i en tryckt publikation eller som kunde ses som en följd av att produkten tillhandahölls digitalt, exempelvis självrättande uppgifter, navigering i innehållet och talsyntes.
Avgörande för domstolens bedömning var dock att Bingel innehöll ett antal ytterligare funktioner som saknade motsvarighet i en tryckt publikation och som inte kunde förklaras av att produkten var digital. Det gällde särskilt funktioner som syftade till att underlätta lärarens arbete och möjliggöra pedagogisk styrning, såsom automatisk sammanställning av statistik på individ- och gruppnivå, adaptiva övningar, individuell tilldelning och begränsning av uppgifter samt möjlighet att ge läxor och skicka meddelanden till eleverna.
Domstolen fäste även vikt vid att plattformen innehöll funktioner som syftade till att engagera och motivera eleverna genom belöningssystem och spelmoment, vilka helt saknade motsvarighet i de digitala läromedel som prövades i tidigare praxis.
Sammantaget ansåg Högsta förvaltningsdomstolen att dessa funktioner var av stor betydelse för användarna och medförde att plattformen hade ett betydligt större användningsområde än vad en motsvarande tryckt publikation skulle kunna ha. Tillhandahållandet av licenser till Bingel omfattades därför inte av den reducerade momssatsen. Skatterättsnämndens förhandsbesked fastställdes.
[…] Bingel innehåller dessutom funktioner som syftar till att engagera eleverna och som helt saknar motsvarighet i den produkt som var aktuell i det rättsfallet. Genom dessa funktioner kan läraren belöna eleverna genom att ge dem möjlighet att utsmycka en digital avatar och att spela datorspel.
De nu nämnda funktionerna får sammantagna antas vara av stor betydelse för dem som använder Bingel och innebär att produkten har ett betydligt större användningsområde än vad motsvarande tryckt publikation skulle kunna ha. Tillhandahållandet av licenser till Bingel omfattas därför inte av den reducerade skattesatsen för böcker. Skatterättsnämndens förhandsbesked ska därmed fastställas..
Högsta förvaltningsdomstolens, HFD 2024 ref. 42
Praktiska konsekvenser
Domen tydliggör att gränsen för reducerad moms för digitala läromedel går vid den punkt där produkten utvecklas till ett mer omfattande undervisnings- och styrverktyg. Även om en digital plattform till stor del består av textbaserade övningar kan tilläggsfunktioner för uppföljning, anpassning, statistik och motivation innebära att produktens huvudsakliga användningsområde inte längre kan jämställas med en tryckt publikation.
För leverantörer av digitala utbildningslösningar innebär domen att momsbedömningen måste göras med stor noggrannhet redan i utvecklings- och paketeringsfasen. Funktioner som riktar sig till lärare och som möjliggör pedagogisk styrning och uppföljning väger tungt i bedömningen, liksom inslag av spel och belöningssystem.
För skolor och andra utbildningsaktörer kan avgörandet påverka kostnadsbilden vid upphandling av digitala plattformar, eftersom momsbehandlingen får direkt genomslag på priset. Domen markerar också att tidigare praxis om digitala läromedel inte utan vidare kan tillämpas på mer avancerade plattformslösningar.
Dela detta:
- Klicka för att dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
- Klicka för att dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
- Klicka för att dela via LinkedIn (Öppnas i ett nytt fönster) LinkedIn
- Klicka för att e-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
- Klicka för utskrift (Öppnas i ett nytt fönster) Skriv ut
