När svenska företag säljer fordon till köpare i andra länder uppstår ofta frågan om försäljningen kan ske utan moms. För att det ska vara möjligt måste säljaren kunna visa att fordonet verkligen har lämnat Sverige. Här spelar dokumentationen en avgörande roll.

Skatteverket har den 17 juni 2025 uppdaterat sin vägledning för att förtydliga vilka handlingar som krävs och hur bevisningen bedöms.

Varför är dokumentationen så viktig?

Moms är en skatt som följer varans rörelse.

  1. Om fordonet stannar i Sverige ska moms läggas på försäljningen.
  2. Om fordonet transporteras till ett annat EU-land kan försäljningen göras utan moms – men bara om säljaren kan bevisa utförseln.
  3. Om fordonet exporteras till land utanför EU gäller samma sak: försäljningen kan vara momsfri, men endast med rätt underlag.

Utan tillräcklig dokumentation riskerar säljaren att Skatteverket betraktar försäljningen som momspliktig i Sverige, även om fordonet faktiskt lämnat landet.

Bilhandel - MomsFokus

Avregistrering hos Transportstyrelsen

Ett centralt moment är att avregistrera fordonet hos Transportstyrelsen. Avregistreringen är den formella bekräftelsen på att bilen, motorcykeln, lastbilen eller bussen inte längre finns kvar i det svenska vägtrafikregistret.

För att Transportstyrelsen ska avregistrera ett fordon krävs något av följande:

  • Bevis om registrering i ett annat land – t.ex. att fordonet fått nya registreringsskyltar i mottagarlandet.
  • Bekräftelse från en utländsk registreringsmyndighet – ett intyg om att fordonet är registrerat där.
  • Tullintyg – som visar att fordonet har förts ut ur Sverige och/eller förts in i ett nytt land.
  • Transportintyg från en yrkesmässig transportör som visar att fordonet fraktats till ett annat land.

För att ansökan ska vara komplett måste i regel även de svenska registreringsskyltarna skickas tillbaka till Transportstyrelsen.

När avregistreringen är gjord

Om Transportstyrelsen har avregistrerat fordonet efter en korrekt ansökan utgår Skatteverket från att fordonet har förts ut ur landet. Då har säljaren i praktiken en stark bevisning som räcker för att försäljningen ska kunna ske utan moms. Det gäller både när fordonet säljs till ett annat EU-land och när det exporteras utanför EU.

När avregistrering inte har skett

Om ett fordon fortfarande står kvar som registrerat i Sverige kan det däremot skapa problem. Skatteverket kan då ifrågasätta om fordonet verkligen lämnat landet. I dessa fall räcker det inte att bara visa upp fakturan och några transporthandlingar. Om inte säljaren kan ge en godtagbar förklaring till varför avregistrering inte skett, behövs starkare bevis, exempelvis:

  • Ett utländskt registreringsbevis, eller
  • Ett tullintyg som visar att fordonet varaktigt förts ut ur landet.

Utan detta riskerar försäljningen att beskattas i Sverige, även om fordonet i praktiken förts ut till ett annat land.

Kedjetransaktioner – särskilda regler

Ibland säljs ett fordon genom flera led (s.k. kedjetransaktioner). Då är det inte tillräckligt att fordonet lämnat landet. Det krävs att den gränsöverskridande transporten kan hänföras till ledet mellan säljaren och köparen för att leveransen ska utgöra en undantagen EU-leverans eller export i Sverige.

Exempel:

  • Svenskt företag A säljer en bil till företag B i Tyskland, som sedan säljer vidare bilen till företag C i Frankrike.
  • För att företag A ska få sälja bilen momsfritt krävs att det kan styrkas att just A → B-ledet är det som hänger ihop med transporten ut ur Sverige.

Presumtionsregeln – en hjälp inom EU

För att underlätta bevisningen finns den så kallade presumtionsregeln i artikel 45a i EU:s genomförandeförordning. Den innebär att en säljare kan utgå från att en gränsöverskridande transport har ägt rum om det finns transporthandlingar från ett oberoende transportföretag.

Presumtionsregeln ger säljaren ett starkt skydd. Skatteverket kan fortfarande motbevisa presumtionen, men inte enbart med hänvisning till att fordonet ännu inte avregistrerats i Sverige.

Kommentarer

Den uppdaterade vägledningen gör det tydligt att avregistrering hos Transportstyrelsen är en grundförutsättning för att visa att ett fordon lämnat Sverige. Om avregistreringen uteblir försvåras situationen betydligt och säljaren måste då kunna presentera annan dokumentation som styrker utförseln. Samtidigt framgår det att presumtionsregeln i EU:s genomförandeförordning kan användas för att underlätta bevisningen, men bara när transporten utförts av en fristående transportör.   

För företag i fordonsbranschen – särskilt bilhandlare, leasingbolag och aktörer som exporterar begagnade bilar – blir det därför avgörande att arbeta med tydliga rutiner för dokumentation. Ett enda misstag kan leda till att en försäljning som egentligen borde ha varit momsfri i stället blir momspliktig i Sverige, något som kan medföra betydande kostnader. Företag bör därför redan innan försäljningstillfället planera dokumentationen och se till att avregistreringen hos Transportstyrelsen sker korrekt och i tid.